|
Vstup začínajícího učitele do praxe a jeho počáteční problémy
Bernášková, Tereza ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Diplomová práce se zabývá problémy začínajících učitelů, se kterými se při vstupu do praxe potýkají. Cílem práce je pomocí analýzy tyto problémy identifikovat, popsat způsoby jejich řešení a navrhnout podpůrná opatření, jejichž pomocí lze těmto problémům předcházet. Teoretická část je zaměřena na současné učitele, jejich kvalitu a profesní standard. Dále se věnuje obavám a problémům začínajících učitelů a systému podpory, který vyplývá z pregraduálního vzdělávání a celoživotního profesního rozvoje. Obsahem praktické části je kvalitativní výzkumné šetření vycházející ze tří zdrojů - z dotazníkové metody, rozhovoru a pozorování. Výstupem šetření je analyzovat problémy začínajících učitelů v prvním měsíci praxe, způsoby jejich řešení a podoby podpory, která jim byla poskytována. Účelem pozorování je hlouběji proniknout do současných problémů tří učitelů a vidět, jak se s nimi v dnešní době potýkají. Závěrem práce je analýza problémů začínajících učitelů, jejímž výsledkem je navržení východisek řešení a možné podpory, kterou by se dalo těmto problémům předcházet. KLÍČOVÁ SLOVA Začínající učitel, profesní standard, uvádějící učitel, problémy, přípravné vzdělávání, profesní rozvoj, podpora.
|
|
Očekávání rodičů od osobnosti současného učitele prvního stupně základní školy
Polanecká Ondrejková, Kateřina ; Mazáčová, Nataša (vedoucí práce) ; Tomková, Anna (oponent)
Cílem této diplomové práce je v teoretické rovině shrnutí formálních i neformálních nároků, které jsou kladeny na současného učitele prvního stupně základní školy. Zmiňovány jsou pojmy jako kompetence učitele, pedagogické role, různé pedagogické znalosti a dovednosti, náplň práce učitele. Popsáno je zakotvení učitelské profese v zákoně. Část teoretické práce je věnována dalším složkám učitelství, jako je profesní etika, profesní standard, pedagogický takt a charakterové vlastnosti osobnosti pedagoga. V rovině praktické se na základě vyhodnocených dotazníků pro rodiče žáků práce zabývá reálnými požadavky, které jsou z jejich strany na pedagoga kladeny. V komentářích k jednotlivým bodům dotazníku se autorka opírá o zkušenosti z vlastní pedagogické praxe. Výsledkem obou částí diplomové práce je shrnutí vědomostí, dovedností a charakterových vlastností, kterými by měl dnešní učitel disponovat.
|
|
Skupinová reflexe Wanda jako nástroj profesního rozvoje učitelů
Ciarkowska, Agnieszka ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
Diplomová práce si klade za cíl analyzovat metodu Wanda jako efektivní nástroj pro profesní rozvoj učitelů. Práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. Teoretická část charakterizuje, jaké aspekty ovlivňují profesní vzdělávání učitele a popisuje jeho fáze, procesy, formy a podmínky, které učitelé nyní mají. Analyzuje a porovnává dostupné profesní standardy v kontextu profesního rozvoje a diskutuje přínosy reflexe pro profesní rozvoj. Analyzuje skupinovou reflektivní metodu Wanda vycházející z doceňujícího výzkumu a přístupu bálintovské skupiny jako vhodný nástroj profesního rozvoje. Praktická část zkoumá, jaké jsou přínosy a úskalí metody Wanda a jaké podmínky jsou nutné k její realizaci. Dostupná data získaná z dotazníků a rozhovorů porovnává z perspektivy facilitátorů, účastníků - učitelů a účastníků - studentů. Na základě dat z ohniskových skupin popisuje, jaké podmínky jsou potřebné pro rozšíření metody Wanda mezi učitele a definuje podmínky, které je potřeba zajistit, aby bylo možné tuto metodu realizovat v rámci oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, Pedagogické fakulty, Univerzity Karlovy. V závěru praktické části jsou diskutovány výsledky výzkumného šetření. Nejčastěji zmiňovaný přínos, který uvedly všechny skupiny, byl podpora a pocit sounáležitosti. Za úskalí považovala skupina...
|
|
Vstup začínajícího učitele do praxe a jeho počáteční problémy
Bernášková, Tereza ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Diplomová práce se zabývá problémy začínajících učitelů, se kterými se při vstupu do praxe potýkají. Cílem práce je pomocí analýzy tyto problémy identifikovat, popsat způsoby jejich řešení a navrhnout podpůrná opatření, jejichž pomocí lze těmto problémům předcházet. Teoretická část je zaměřena na současné učitele, jejich kvalitu a profesní standard. Dále se věnuje obavám a problémům začínajících učitelů a systému podpory, který vyplývá z pregraduálního vzdělávání a celoživotního profesního rozvoje. Obsahem praktické části je kvalitativní výzkumné šetření vycházející ze tří zdrojů - z dotazníkové metody, rozhovoru a pozorování. Výstupem šetření je analyzovat problémy začínajících učitelů v prvním měsíci praxe, způsoby jejich řešení a podoby podpory, která jim byla poskytována. Účelem pozorování je hlouběji proniknout do současných problémů tří učitelů a vidět, jak se s nimi v dnešní době potýkají. Závěrem práce je analýza problémů začínajících učitelů, jejímž výsledkem je navržení východisek řešení a možné podpory, kterou by se dalo těmto problémům předcházet. KLÍČOVÁ SLOVA Začínající učitel, profesní standard, uvádějící učitel, problémy, přípravné vzdělávání, profesní rozvoj, podpora.
|
|
Mediace jako profese
Vrabcová, Dana ; Kodymová, Pavla (vedoucí práce) ; Šišková, Tatjana (oponent)
Práce se zabývá situací mediace v České republice. Mediace jako moderní obor se začala rozvíjet v průběhu 90. let 20. století. S přijetím zákona č. 202/2012 Sb. o mediaci, se částečně definovalo co je mediace a za jakých podmínek je mediaci možné vykonávat. Nicméně situace v mediaci je stále velmi složitá. Práce tedy předkládá ucelený přehled o tom, co mediace je, na jakých principech je založena, jak je využívána v praxi. Představuje roli mediátora, jaké požadavky musí splňovat pro výkon mediace a popisuje, jak jsou v praxi nastaveny profesní standardy a etický kodex mediátorů. Komparací profese advokáta a mediátora na základě identifikačních znaků odborné profese zjišťuje, zda je mediace samostatnou profesí, nebo metodou, která je využitelná v ostatních oborech.
|
|
Mediace jako profese
Vrabcová, Dana ; Šišková, Tatjana (oponent) ; Suda, Radek (oponent)
Práce se zabývá situací mediace v České republice. Mediace jako moderní obor se začala rozvíjet v průběhu 90. let 20. století. S přijetím zákona č. 202/2012 Sb. o mediaci, se částečně definovalo co je mediace a za jakých podmínek je mediaci možné vykonávat. Nicméně situace v mediaci je stále velmi složitá. Práce tedy předkládá ucelený přehled o tom, co mediace je, na jakých principech je založena, jak je využívána v praxi. Představuje roli mediátora, jaké požadavky musí splňovat pro výkon mediace a popisuje, jak jsou v praxi nastaveny profesní standardy a etický kodex mediátorů. Komparací profese advokáta a mediátora na základě identifikačních znaků odborné profese zjišťuje, zda je mediace samostatnou profesí, nebo metodou, která je využitelná v ostatních oborech. Na modelu rozvodového případu jsou názorně ukázány rozdíly v metodách práce v činnosti advokáta a mediátora.
|
|
Očekávání rodičů od osobnosti současného učitele prvního stupně základní školy
Polanecká Ondrejková, Kateřina ; Mazáčová, Nataša (vedoucí práce) ; Tomková, Anna (oponent)
Cílem této diplomové práce je v teoretické rovině shrnutí formálních i neformálních nároků, které jsou kladeny na současného učitele prvního stupně základní školy. Zmiňovány jsou pojmy jako kompetence učitele, pedagogické role, různé pedagogické znalosti a dovednosti, náplň práce učitele. Popsáno je zakotvení učitelské profese v zákoně. Část teoretické práce je věnována dalším složkám učitelství, jako je profesní etika, profesní standard, pedagogický takt a charakterové vlastnosti osobnosti pedagoga. V rovině praktické se na základě vyhodnocených dotazníků pro rodiče žáků práce zabývá reálnými požadavky, které jsou z jejich strany na pedagoga kladeny. V komentářích k jednotlivým bodům dotazníku se autorka opírá o zkušenosti z vlastní pedagogické praxe. Výsledkem obou částí diplomové práce je shrnutí vědomostí, dovedností a charakterových vlastností, kterými by měl dnešní učitel disponovat.
|
|
Lex artis - právní výklad pojmu (komparativní analýza)
Mikulová, Magdalena ; Hendrychová, Michaela (oponent) ; Frinta, Ondřej (oponent)
Resumé Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku právního výkladu pojmu lex artis, o němž někteří autoři hovoří také jako o známém pojmu neznámého obsahu. Obecně se tento pojem váže k činnosti lékařů a jiných zdravotnických pracovníků při péči o zdraví pacienta, přičemž setkat se zpravidla můžeme s jeho ablativem lege artis, který je užíván k označení odborně správného postupu. Zcela běžně se již tento pojem objevuje v odborné literatuře a soudní judikatuře, kde se o porušení povinnosti postupovat lege artis hovoří jako o nezbytném předpokladu pro vznik odpovědnosti lékaře či poskytovatele zdravotních služeb za újmu na zdraví pacienta. Určité úskalí užívání pojmu lex artis spočívá ve skutečnosti, že jej platná právní úprava nezmiňuje a nedefinuje, jeho význam je proto nutné z právních předpisů dovozovat výkladem. Za legální vymezení pojmu lex artis je od 1. 4. 2012 pokládáno ustanovení § 4 odst. 5 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů, definující náležitou odbornou úroveň poskytování zdravotních služeb, které je pro svůj údajný rozpor s právy pacientů garantovanými Úmluvou o lidských právech a biomedicíně od počátku předmětem kritiky ze strany části odborné veřejnosti. Cílem této práce je za pomoci...
|
|
Lex artis-právní výklad pojmu (komparativní analýza)
Mikulová, Magdalena ; Šustek, Petr (vedoucí práce) ; Hendrychová, Michaela (oponent)
Resumé Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku právního výkladu pojmu lex artis, o němž někteří autoři hovoří také jako o známém pojmu neznámého obsahu. Obecně se tento pojem váže k činnosti lékařů a jiných zdravotnických pracovníků při péči o zdraví pacienta, přičemž setkat se zpravidla můžeme s jeho ablativem lege artis, který je užíván k označení odborně správného postupu. Zcela běžně se již tento pojem objevuje v odborné literatuře a soudní judikatuře, kde se o porušení povinnosti postupovat lege artis hovoří jako o nezbytném předpokladu pro vznik odpovědnosti lékaře či poskytovatele zdravotních služeb za újmu na zdraví pacienta. Určité úskalí užívání pojmu lex artis spočívá ve skutečnosti, že jej platná právní úprava nezmiňuje a nedefinuje, jeho význam je proto nutné z právních předpisů dovozovat výkladem. Za legální vymezení pojmu lex artis je od 1. 4. 2012 pokládáno ustanovení § 4 odst. 5 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů, definující náležitou odbornou úroveň poskytování zdravotních služeb, které je pro svůj údajný rozpor s právy pacientů garantovanými Úmluvou o lidských právech a biomedicíně od počátku předmětem kritiky ze strany části odborné veřejnosti. Cílem této práce je za pomoci...
|